lördag 23 januari 2016

Spicy Tuna, krispigt friterad med chilimajonäs


Middagen med Maja fortsätter. Trasan och Maja sitter mitt emot mig och är nu inne på sitt tredje glas vin. Jag fyller på mitt egna och preppar för rätt nummer två. - Spicy Tuna! Jag vet hur mycket Trasan älskar den på Ljungrens, så jag känner ändå en viss press. På Ljungrens är det inte de vanliga Spicy Tuna sushin, de friterar dessutom sushin tempurasmet och panko! Jag har länge funderat på hur tusan de lyckas med det, men hur svårt kan det vara? Det är bara att testa, det blir ju inte mer än fel.

Ok, detta är en ganska meckig grej att få ihop. Men jag har ju ett gott självförtroende och förväntansfulla gäster som jag inte vill göra besvikna. Ingen kommer ihåg en fegis!

Ingredienser
115 gram tonfisk
2 tsk finhackad schalottenlök
1/2 tsk sesamolja (går att hoppa över)
2 Noriblad
2-3 msk sesamfrö
2-3 msk Sriracha chili sås
wasabipasta
5 dl olja till fritering
Japansk soya (för dipp)

Sushiris
2 dl sushiris (rundkornigt)
3,5 dl vatten
0,5 citron, saften från citronen
0,5 dl risvinäger

Tempurasmet
1 dl maizenamjöl, majsmjöl
1 dl vetemjöl
1 ägg
1 tsk bakpulver
0,75 dl kallt vatten
2 dl cornflakes

Chilimajonäsdipp
2 dl majonäs
2 msk Sriracha chili sås (finns på asiatiska avdelningen i affären)

Lice, lice, lice, lice, lice, oh my God a tumbler!

Först måste du börja med sushiriset, eftersom det ska hinna svalna. 
  • Skölj riset noga och rör med händerna under tiden. Det gör att överflödig stärkelse försvinner
  • Skölj sedan riset 10-15 min under kallt rinnande vatten.
  • Häll över riset i ett durkslag så vattnet får rinna av.
  • Lägg riset i en kastrull och fyll på med 3,5 dl vatten
  • Låt riset sjuda under lock i 16 min.

  • Under tiden blandar du till risvinäger, socker, salt och citronsaft i en kastrull
  • Värm försiktigt på låg värme, men så att socker och salt smälter.
  • När riset är klart, häll upp det i en vid bunke eller kärl och häller över risvinägern.
  • Blanda försiktigt med en träslev
  • Låt riset svalna och lägg sedan över en fuktig handduk.
- Done!

Tuna time!

Börja med att skära filéerna i tunnare filéer.

Tärna sedan tonfisken i mindre delar, du bestämmer själv hur små tärningar du vill ha, men ca 0,5 cm tycker jag blir lagom.

Finhacka löken.

Blanda tonfisk, lök, sesamolja och Sriracha såsen.

Roll it, lick it, smoke it!

Jag vet att det finns sushi-mattor som man använder när man rullar sushi, men i avsaknad så använde jag mig av en diskhandduk och plastfolie. Det funkade lika bra det. Lägg först diskhandduken, sedan plastfolie, så att noribladet ryms med ca 10 cm marginal runt om. Det blir lättare med lite marginal när man ska massera in tempurablandningen.


Täck noribladet med ett ca 0,5 cm tjockt lager ris. Strö sedan sesamfrön över riset. Sedan river du av en ny bit plastfolie. Ungefär lika stort som den förra biten. Lägg den över riset, så kan du enkel vända runt allt. Nu ska baksidan vara uppåt och riset nedåt. Ta bort det övre lagret plastfolie.

Lägg en sträng wasabipasta längs bladet. Hur mycket bestämmer du själv beroende på hur starkt du vill ha det. Ett tips är att dutta ut en klick på pekfingret så applicerar man det sen på bladet. På wasabin klickar man sedan ut tonfiskröran. Typ som på bilden.

Ta nu tag i plastfolien och rulla upp riset. Rulla INTE in plastfolien, utan använd den som stöd för att rulla ihop hela noribladet och allt i den. Sedan kan du lägga ihop ändarna av plastfolien och använda kökshandduken, eller om du har en sushi-matta, och pressa ihop rullen. Pressa även ihop ändarna så rullen är intakt.

Inser nu att jag borde tagit mer bilder för att visa hur jag rullade ihop allt, men googla på det annars. Det finns garanterat filmklipp på hur man gör.

Tempurasmet med crunchy cornflakes

Lägg nu rullarna åt sidan. Nu är det dags för Tempurasmeten. Blanda ihop alla ingredienserna, utom cornflakes. Om de blandas i för tidigt blir de för mjuka och man tappar deras crunch-iness. Jag vet. Jag gjorde själv det misstaget!

Krossa nu cornflakes med händerna. Jag blandade sedan i cornflakes i tempurasmeten, men nu i skrivandes stund undrar jag om man kanske inte skulle rullat rullen i tempurasmet och sedan i cornflakeskross... De skulle kanske blivit ännu mer crunchy då. Men jag fortsätter enligt hur jag gjorde. - Så blanda in cornflakes i tempurasmeten.

Smeta sedan ut tempura-och cornflakesblandningen över rullen. Använd en sked och plastfolien för att fördela smeten jämt över rullen. Precis som när du rullade ihop rullen. Jag vet att det inte ser så gott ut på bilden, men bear with me så lovar jag att det kommer bli succé!

Den ska se ut ungefär så här sen.

Fritering

Nu kommer ett ganska kritiskt moment. Använd en bred panna med höga kanter för fritering. Jag använde en sauté panna. Häll i oljan. Hetta upp pannan till 180°C. Prova lägg i en liten brödbit om du är osäker på temperaturen. Det ska börja fräsa om brödbiten, då har du rätt temperatur.

OBS! Ha ett lock in närheten om det mot all förmodan skulle ta eld. Släck INTE med vatten, utan kväv elden med ett lock. 

Leta rätt på en stekspade eller, ännu bättre en hålslev. Rulla försiktigt upp den kladdiga rullen på sleven eller spaden och rulla sedan försiktigt, försiktigt ner den i oljan. 

Nu är det viktigt att vara på tå, för det går undan. Använd hålsleven för att rulla runt rullen i oljan så den blir gyllenbrun runt om. Det tar bara någon minut så är det klart, håll koll på färgen bara.

Så här ska det se ut! Låt dina gyllenbruna Spicy Tuna rullar svalna någon minut innan du skär upp dem. 

Under tiden kan du blanda ihop chilimajonäsen, vill du ha mer hetta än jag så är det bara att blanda i mer Sriracha chili sås.

Nu kommer det roliga! Vässa kniven ordentligt och skölj den i vatten, det gör att riset inte fastnar när du skär. Skär av de fula ändarna, doppa den i lite chilimajonäs och smaka på mästerverket. Själv utbrast jag i "Sweet mother of god!" när jag smakade av.

Spicy Tuna, krispigt friterade med chilimajonäs - Done!

Skär upp rullarna i ca 2 cm bitar, kom ihåg att skölja av kniven emellanåt så riset inte fastnar. Lägg sedan upp det snyggt. Halva grejen är ju uppläggningen.

Jag älskar att hantera mat med händerna, när jag lagar och när jag äter. Jag tycker om att få kontakt med maten helt enkelt. Vi åt med händerna, dippade och dubbeldipade i samma skålar, som goda vänner gör.

Fyll på glasen, för nu är det dags för rätt nummer tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar